بیوگرافی علی عبده

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب : 91
کل نظرات : 54
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 28
آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز : 198
بازدید دیروز : 42
ورودی امروز گوگل : 4
ورودی گوگل دیروز : 7
آي پي امروز : 21
آي پي ديروز : 36
بازدید هفته : 682
بازدید ماه : 2,369
بازدید سال : 22,514
بازدید کلی : 735,675
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 18.222.36.180
مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل :
امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

علی عبدُه یا عبدو (۱۳۰۳ در بروجرد - ۱۳۵۸ در ایالات متحده آمریکا) با نام گذرنامه آمریکایی آلن مورگان مشت‌زن و مدیر ورزشی اهل ایران است. وی شهروند ایالات متحده آمریکا نیز بود. او بیشتر به خاطر بنیانگذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس مشهور است. وی مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بوده‌است.

علی محمد عبده در خانواده‌ای مذهبی در بروجرد به دنیا آمد و فرزند شیخ محمد عبده بروجردی، نخستین دادستان دوران رضاشاه پهلوی بود. او ۳ برادر به نام‌های جلال، مهدی و حسین داشت. جلال، برادر بزرگ او، نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود و ۴ سال بر گینه بیسائو حکمرانی کرد. او دختری به نام نگار (زاده ۱۳۵۲) دارد. وپسری بنام علی (زاده ۱۳۵۷ ) نگار و علی عبده تاکنون اقدامی برای بازپسگیری اموال مصادره‌شده پدرشان در ایران نکرده‌اند.عبده در سال ۱۳۵۸، در حالی که در جکوزی بود بر اثر سکته درگذشت.

عبده پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و شرکت سهامی سی‌آرسی را در سال ۱۳۳۵ بنیانگذاری کرد. فاطمه پهلوی و محمد خاتمی نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت بودند.

بنا بر نوشته روزنامه اعتماد; آذر ابتهاج، نماینده مجلس شورای ملی به دلیل اختلاف با او بر سر بولینگ عبده به جان او سوءقصد می‌کند. او دو نفر را اجیر می‌کند تا با چاقو به او حمله‌ور شوند. آن دو نفر در خیابان مفتح امروزی او را مضروب می‌کنند. افرادی عبده را به بیمارستان هشترودی می‌رسانند تا او از مرگ نجات یابد. یکی از ضاربین نیز دستگیر می‌شود.

نازنین ربیعه در روزنامه اعتماد می‌نویسد که او فردی «لوطی‌صفت» و «پهلوان‌منش» بوده‌است.جواد الله‌وردی نقل می‌کند که او یک بار سرایدار باشگاه پرسپولیس (محمود رشتی سلمانی) که به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا بود، را با هزینه شخصی خود برای درمان به انگلستان فرستاده‌است و به بازیکنانی که ازدواج می‌کرده‌اند هدیه می‌داده‌است. مهدی حدادپور در روزنامه گل می‌نویسد: «عبده البته خودش آدم چندان مقیدی نبود، اما در فوتبال آدم اخلاق‌مدار و اصولگرایی بود. عبده اگر می‌شنید، بازیکنی با دهان آلوده به الکل سر تمرین آمده، آن دهان را با سیم میدوخت. او در محیط فوتبال، هیچ رفتار سیاهی جای نگذاشت.»ماجرای سیلی زدن او به صفر ایرانپاک به خاطر عکس‌انداختن با یک هنرپیشه زن نیز نقل شده‌است.
عبده و پرویز خسروانی، مدیرعامل باشگاه تاج همواره رقابت شدید داشتند.او با محمود خیامی و محمد خاتمی نیز رابطه نزدیکی داشت. پس از مرگ خاتم در سال ۱۳۵۲، او با فاطمه پهلوی اختلاف مالی پیدا کرد. در سال ۱۳۵۶، بولینگ عبده آتش‌گرفت و بیمه همه خسارت را به فاطمه پهلوی پرداخت. عبده با آذر ابتهاج که صاحب بولینگ معروف ونک بود نیز اختلاف داشت. عبده موفق شد با زیرکی و با استفاده از روابط شخصی بولینگ آذر ابتهاج را تعطیل کند.

روز 5 مهر 1350 علی عبده رئیس باشگاه پرسپولیس جلسه مطبوعاتی برگزار کرد و اعلام کرد تیم پرسپولیس از یک سال دیگر حرفه ای می شود. او اعلام کرد که آلن راجرز سرمربی و حسین فکری نیز سرپرست این تیم خواهند بود. تیم حرفه ای متشکل از بازیکنان سرشناس و ستارگان پرسپولیس بود که در مسابقات داخلی شرکت نمی کرد و با برگزاری بازی های دوستانه با تیم های خارجی درآمد کسب می کرد. پرسپولیس به عنوان اولین تیم حرفه ای ایران از پاییز 1351 با موافقت سازمان ورزش وقت فعالیت خود را آغاز کرد. تیمی به نام تیم آماتور پرسپولیس نیز در مسابقات باشگاههای تهران شرکت می کرد.
پروژه فوتبال حرفه ای پرسپولیس با عدم همراهی سایر تیم ها و بخصوص تاج سابق(استقلال) به شکست انجامید و پرسپولیس در اواخر سال 1351 اعلام کرد که تیم حرفه ای را منحل کرده و به مسابقات داخلی بازمی گردد. پرسپولسی ها که همزمان با پروژه حرفه ای شدن ساخت یک استادیوم به نام آپادانا را در شهرک اکباتان آغاز کرده بودند، در اواخر سال 1353 این استادیوم را به دلیل هزینه های بالای نگهداری آن به شرکت راه آهن فروختند که هم اکنون ورزشگاه خانگی تیم راه آهن است.

 

موضوع: بزرگان و مشاهیر لر,

نویسنده:

تاریخ: شنبه 1393/09/29 ساعت: 11:49

نظرات(1)

تعداد بازديد : 853

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط (( لیسک )) در تاریخ 1393/10/16 و 12:00 دقیقه ارسال شده است

لیسک

با سلام
من آپم با دو مطلب زیر
1.دلیل فقر مناطق لرنشین چیه؟!!!
2.گذر از دوره بیداری

lisk.blogfa.com



کد امنیتی رفرش