کمانچه , کمانچه لری , نت های لری , نت های کمانچه , نت آهنگ دایه دایه

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب : 91
کل نظرات : 54
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 28
آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز : 348
بازدید دیروز : 42
ورودی امروز گوگل : 4
ورودی گوگل دیروز : 7
آي پي امروز : 40
آي پي ديروز : 36
بازدید هفته : 832
بازدید ماه : 2,519
بازدید سال : 22,664
بازدید کلی : 735,825
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 3.128.197.164
مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل :
امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

لینک عکس اینجا

  دایه دایه مشهور ترین ترانه لری است که در مقام « سه پا » خوانده و اجرا می گردد.

کلمه «دایه» در لری میان کوه و بالاگریوه (بخش وسیعی از میان کوه لرستان که شامل ایل های میر ، پاپی و دریکوند می باشند شامل طوایفی چون : بهاروند، کرد علی وند ، نجف وند ، کریف وند ، زینی وند، شلووند جودکی و ساکی اند) به معنی « مادر » می باشد و چون سر بیت و برگشت و ترجیع این ترانه حماسی با این نام است لذا در لرستان این مقام موسیقی نیز به نام « مقام حماسی دایه دایه » مشهور شده است .

در جنگ اول جهانی (سال های ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۸ میلادی یا ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ خورشیدی) که روسها بعنوان متحد انگلیس وارد ایران شده بودند ، در منطقه لرستان تا بروجرد و بخش هایی از غرب کشورمان پیش آمدند . گفته می شود روزی یکی از افسران روسی در بروجرد به یکی از زنان رهگذر که از کوچه ای گذر می کرده ، قصد بی حرمتی داشته است که اهالی لر شهر به دفاع از زن همشهری خود برخاسته و مانع از اجرای این عمل شنیع می شوند . پخش این خبر در لرستان در بین سران ایل ها و طوایف پیش کوه و پشت کوه سبب تحریک افکار عمومی الوار جهت هم پیمانی با یکدیگر با هدف بیرون راندن روسها از منطقه لرستان می شود و لرها موفق می شوند در نبرد و درگیری های مختلف قوای روسیه را تا قزوین مجبور به عقب نشینی نمایند. در درگیری مردم لرستان با روسها طوایفی از بیرانوند ، بالا گریوه و سگوند حضور فعال داشته اند .

در بخشی از ترانه دایه دایه ، آنجا که می گوید « نازی تو سی بکو جومه ورته » منظور از نازی خانم نازی بیرانوند مادر فاضل اسد خان از زنان متهور لرستان است که هر دو فرزندش از مردان شجاع منطقه بوده اند . برخی نیز منظور از نازی خانم را منتسب به دختر حاج عالی خان سگوند و همسر علی مردان فیلی می دانند و معتقدند ترجیع بند « دایه دایه وقت جنگه » از دهه ۴۰ به بعد به جای این بیت بکار رفته است که « علی مه خون علی مه خون ا خدا مردم دی زندون » و منظور از «مه خو» همان محمد خان فیلی فرزند علی مردان خان والی بوده که جهت جنگ و نبرد و آوردن غنایم به بدرآویی در خاک ایلام می رود و در آنجا اختلاف و درگیری با همراهانش که از بستگانش بودند منجر به قتل محمد خان فیلی فرزند علی مردان خان والی می گردد.

منبع نت :کتاب بیست ترانه کهن لری استاد شکارچی
منبع متن :لرسو

موضوع: نت های لری کمانچه,

نویسنده:

تاریخ: شنبه 1393/06/15 ساعت: 11:57

نظرات(1)

تعداد بازديد : 1544

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب

این نظر توسط (( محمود سگوندی )) در تاریخ 1394/12/09 و 2:44 دقیقه ارسال شده است

محمود سگوندی

سلام خیلی ممنونیم ازشما بخاطر قراردادن نت اهنگهای لری درسایت اگه مت به زبان ساده ( دو-ر-می ) رچ هم تو سایت بذارین سپاسگذاریم


کد امنیتی رفرش